Chorizo Stoofpotje

Chorizo Ei Pimentón

Chorizo. Als je het mij vraagt vind ik dat een van de lekkerste worstsoorten die er bestaat. Mooi vet en super gekruid. Tijdens de Wereldweek in Masterchef, heb ik een gerecht gemaakt met chorizo in de hoofdrol. We moesten helaas afscheid nemen van Dinsimo, maar het Viva España van Alain gaf aan dat hij mijn gerecht heerlijk vond en ik nog even mocht blijven in de Masterchef keuken. Het gerecht bestaat uit enkele uitgesproken smaken en het is alweer het tweede gerecht op mijn blog wat een eidooier bevat. Maar zoals Dinsimo al zei: “een eitje is overal lekker bij.”

Bij het proeven van mijn test recept, miste ik iets om de smaak in balans te brengen. Na wat nadenken kwam ik erachter dat ik de olijven niet had toegevoegd! Bij een tweede poging had ik deze wel toegevoegd en vond ik de smaak helemaal prima. Deze ontbreken echter wel op de foto.

Tijd om te koken!

Benodigdheden (voor 2 personen)

Halve chorizo worst ( 125 gram), in blokjes van 1×1 cm
1 Middelgrote ui, fijngesnipperd
1 grote teen knoflook, fijngesneden
1 theelepel pimentón (gerookte paprika poeder, mocht je dit niet hebben, kan je dit vervangen door normale paprika poeder. De smaak zal ietsje anders zijn)
1 eetlepel tomatenpuree
2 kleine filetjes ansjovis uit blik, in stukjes gesneden
1 blik gepelde hele tomaten, (400 gram)
3 stengels verse tijm, blaadjes geritst
Een handje zwarte olijven door de helft gesneden(mijn favoriet is de kalamata olijf, maar gebruik de olijf die jij het lekkerst vind)
2 eieren (ik vind maatje M ideaal hiervoor, maar als jij alleen L in huis hebt: go your gang)
Handje peterselie

Recept

Bak je chorizo in een droge middelgrote koekenpan op laag vuur. Na een aantal minuten geurt je keuken naar de specerijen in de worst en laat hij zijn natuurlijke oliën los. Wanneer er flink wat olie in je pan zit (een paar eetlepels), haal je met een schuimspaan de chorizo uit de pan in een bakje, en laat je de olie in de pan zitten. Hier bak je op laag vuur vervolgens je ui en na een aantal minuten je knoflook in. Wanneer je ui glazig ziet en je knoflook lekker aan het geuren is, voeg je de paprika poeder toe. Verwarm de paprika poeder op laag vuur zo’n 30 seconden. Dit komt ten goede van de smaak. Wanneer je het te heet aanbakt, word je gerecht bitter. Voeg vervolgens de tomaten puree en de ansjovis toe en laat dit al roerende ook een minuutje meepruttelen. Je proeft de ansjovis niet. Beloofd! Deze zal smelten in de saus en zorgt alleen voor een verdieping van de smaak en je hoeft dan ook minder zout toe te voegen op het einde.

We zijn bijna klaar! Voeg de tomaten, tijm, olijven en je apart gehouden chorizo toe. Laat het geheel zo’n 20 minuutjes op laag vuur pruttelen, met een deksel schuin op de pan.

Tijd om te proeven! Door de chorizo en ansjovis heb je het gerecht al flink op smaak gebracht. Vind je het nog te flauw, voeg dan een beetje zout naar smaak toe. Ik heb echt een heel klein snufje erbij gedaan. Een flinke snuf peper had het overigens wel nodig.

Maak nu afhankelijk van hoeveel mensen er mee-eten kuiltjes in de saus. Iets belangrijks, heel veel eiwit is in dit gerecht niet zo lekker. Splits je eidooier en eiwit. Dit hoeft dan ook weer niet zo precies, zoals je op de foto ziet heb ik zelfs een klein beetje laten zitten. Dat witte geeft toch een mooi contrast.

Ok nu zijn we écht bijna klaar. Wanneer je eitjes zijn gesplitst mag je ze voorzichtig in de kuiltjes schenken. Doe een deksel op de pan en laat het ei op laag vuur garen tot het de voor jou gewenste garing heeft. Het spreekt denk ik voor zich dat je hem mooi en zacht wilt, zodat bij het eten het een nog rijker geheel vormt met de rest van de saus.

Garneer je gerecht met wat verse peterselie en wat drupjes citroen. Heerlijk met een lekker stuk brood!

Voor de ‘too long didn’t read lezers‘:

Flikker alle ingredienten in een pan. Pruttel 20 minuten. Kuiltje, eitje, deksel. Brood. Eten.

 

One thought on “Chorizo Stoofpotje

Leave a Reply

