Kabeljauw, Pastinaak Puree, Krokantjes, Garneringen van Crazy Pea en Apple Blossom

Pastinaak Puree, Kabeljauw, Krokantjes, Garneringen Apple Blossom & Crazy Pea

 

Afgelopen weekend kreeg ik van Koppert Cress en Discover Fresh een sample pakket toegestuurd. Koppert Cress kende ik al van mijn Masterchef tijd. Toen kon ik me herinneren dat ik gek was op de Apple Blossom. De Apple Blossom is een super mooi product. Ik kan me voorstellen dat dit ook in desserts verwerkt wordt. Maar ik gebruik hem voor meerdere doeleinden gebruikt in dit hartig gerecht. Ten eerste is de rode kleur natuurlijk top. De Blossom voegt extra textuur aan het gerecht toe, maar het belangrijkst de smaak. Het friszurige ervan is heel mooi bij vis, in dit geval kabeljauw. Vergelijkbaar met wanneer je een kneepje citroen over je vis heen sprenkelt, maar dan een stuk frisser zoals een groene appel.

Verder heb ik bij de garnering gekozen voor de Crazy Pea van Discover Fresh. Het lichtzoetige accentueert heel mooi het zoet van de pastinaak. Het voegt net als de Apple Blossom, ook textuur en kleur aan het gerecht toe. Verder zit er ook een crumble van Parmezaanse kaas bij. Kaas combineer zo goed als nooit met vis. Maar gedoseerd vind ik het in dit geval toch mooi combineren. Mocht je dit recept waarderen, er komen snel meer recepten aan met producten van Discover Fresh!

Tijd om te koken!

Benodigdheden (Voor 4 personen)

4 kabeljauw filets van de rug met huid van ongeveer 150 gram per stuk
300 gram pastinaak
100 gram boter
Koppert Cress Apple Blossom
Discover Fresh Crazy Pea
Handje geraspte Parmezaanse kaas
Grof zeezout
Zwarte peper
Olijfolie (Extra Vierge en van de 2e persing)

 

Recept

Verwarm de oven voor op 200 graden. Begin met het inwrijven van de kabeljauw filets met grof zeezout. Schil nu de pastinaak. Haal het kontje eraf alvorens te halveren. Snij nu de kern uit de pastinaak en snij de rest in even grote blokjes. Leg de blokjes in een pan en zet net onder met gezouten water. Breng aan de kook en laat zo’n 20 minuten rustig koken. Strooi Parmezaanse kaas op een met bakpapier beklede bakplaat en bak de kaas krokant in de oven. Laat vervolgens de kaas afkoelen. Koel de oven af tot 140 graden.

Spoel de kabeljauw af met koud water en dep goed droog met keukenpapier. Giet wat olijfolie in een pan en laat goed warm worden. Leg de kabeljauw filets met de huidkant naar beneden in de pan en laat 2 minuten bakken. Draai vervolgens de filets. Bak weer 2 minuten. Als je pan in de oven kan, zet je die erin. Als dat niet kan verplaats de vis dan naar een ovenvaste schaal.

De vis heeft afhankelijk van de dikte 4 tot 6 minuten nodig. Wanneer de vis in de oven staat kan je de puree maken. Giet de pastinaak af. Pureer met een staafmixer de pastinaak. Als je hem zo goed vind is het prima. Ik vind hem mooier als de puree glad is. Ik haal hem dan ook door een zeef. Meng de boter door de puree en breng op smaak met zwarte peper. Hou warm. Wanneer het velletje er makkelijk afgehaald kan worden is de vis gaar, haal het velletje van alle filets en hou de vis warm met aluminium folie. Doe een klein scheutje olie in een pan op middelhoog vuur en bak de velletjes krokant zo’n 3 minuten. Laat uitlekken op keukenpapier. Dan worden ze krokanter.

Tijd om je bord op te maken. Maak in het midden van je bord een streep van pastinaak puree en leg je vis erop. Garneer het bord met je krokant velletje, de Parmezaan crumble en de Apple Blossom. Dresseer je Crazy Pea met een beetje Extra Vierge Olijfolie en garneer je bord ermee. Zout de kabeljauw filets lichtjes na en serveer direct.

Leave a Reply

