Pesto Purper-, Daikon- en Rucolakers

Pesto Purper-, Daikon-, Rucola- kers

Pesto heb ik altijd iets moois gevonden. Iedereen kent de bekende basilicum Pesto. Tegenwoordig zijn er talloze varianten. Toen ik het sample pakket van Discover Fresh binnen had gekregen, zag ik meteen dat ik een Pesto wilde maken. Maar het kostte mij wat experimenteren om de Kersen samen te combineren. In dit geval heb ik gekozen voor een combinatie van 3 kersen. De milde radijssmaak van de Purperkers gaan vanzelf samen met de pittige rettich smaak van de Daikonkers. Verder vond ik het nootachtige van de Rucolakers en walnoot, met een scheutje balsamico azijn, perfect om van alles een uitgebalanceerde pesto te maken.

 

Benodigdheden

Een heel doosje Purperkers, fijngesneden.
Half doosje Rucolakers, fijngesneden.
Kwart doosje Daikonkers, fijngesneden.
40 gram gepelde walnoten
Een kwart geraspt van een grote teen knoflook. (of de helft van een kleintje)
+-100 ml extra vierge olijfolie
Balsamicoazijn
Citroenrasp van een halve citroen
Citroensap
Zout en Peper

Recept

Rooster de walnoten eerst een minuutje op middelhoog vuur in een droge koekenpan. Dit komt ten goede van de smaak. Maal vervolgens in een keukenmachine de walnoten, knoflook en een scheut olijfolie tot een papje. Doe nu de kersen en de citroenrasp erbij en voeg al draaiend in een dun straaltje de olijfolie toe. Zie je dat de pesto al mooi is, voordat alle olijfolie op is, stop dan ook. Heeft het meer nodig, voeg dit dan toe. Het is moeilijk om een exacte hoeveelheid olijfolie aan te geven. Het verschilt bij mij per keer.

Het is nu tijd om te proeven. Voeg zout en peper toe, proef. Je zult merken dat je wat frisheid en zuur nodig hebt. Dit doen we met citroensap en balsamico azijn. Voeg naar smaak toe totdat jij vind dat hij lekker is. Ik had 2 goede kneepjes citroensap nodig en een theelepel balsamico azijn. Dek af met plasticfolie en laat de smaak een kwartiertje ontwikkelen in de koelkast. Serveer met een lekker stuk brood.

Leave a Reply

