Jamaicaanse Jerk Kip Recept

Jamaican Jerk Chicken Recept

Een aantal jaargeleden heb ik een half jaar op het Caribische eiland Sint-Maarten gewoond. In een shabby shack op een mooi wit strand werden er 2 dingen verkocht. Ribs en Jerk Chicken van de Barbeque. De ribs waren lekker, maar de kip vond ik echt to die for. Ik vroeg de van oorsprong Jamaicaanse man met rasta haar naar het recept. Met een brede glimlach, waar één van zijn voortanden ontbrak kreeg ik te horen:  “Bradda, tha be a family secret Man“. Opvallend genoeg was het familie geheim niet zo’n geheim meer toen

ik een 10 dollar briefje uit mijn portemonnee haalde. Ik vermoed wel dat hij het een en ander geheim heeft gehouden. Al kom ik best in de buurt, na talloze pogingen heb ik het nog steeds niet voor elkaar gekregen om het te maken zoals ik het me kan herinneren. Maar dat kan ook te maken hebben met het witte strand, de schaars geklede vrouwen, de zon en een bucket of 2 Amstel-Brightjes.

Naast de marinade schijnt het geheim ook het pimento hout te zijn waar de kip op wordt gegrilld. Voor ons in Nederland dus al niet echt mogelijk. Normaal maak ik deze op de barbeque, maar met het mooie regenachtige weer van de afgelopen paar dagen was ik gedwongen om het in de oven te doen. De rooksmaak op de kip maakt het gerecht wel wat minder authentiek, alhoewel het uit de oven ook een heel lekker kip gerecht is.

De pimentbesjes zijn verkrijgbaar bij de toko of gemalen bij de supermarkt. Deze heet dan Piment.

Benodigdheden (voor 4 personen)

1 kilo kippendrumsticks of kippendij met vel. Of beide 😉
Limoenschijfjes

Marinade
1 ui, grof gesneden
2 tenen knoflook
Gemberstuk ter grootte van een duim, geschild en grof gesneden
1 madame jeanette peper. Als je niet goed tegen pikante gerechten kan, vervang dit dan door gedroogde chili vlokken naar smaak. De madame jeanette is namelijk 1 van de heetste pepers ter wereld.)
Theelepel tijm, gedroogd/vers
Handje verse peterselie, grof gehakt
Handje koriander stengels, blaadjes zijn voor de garnerning
Eetlepel bruine basterdsuiker
Eetlepel honing
50ml azijn
2 eetlepels zwarte peperkorrels
2 eetlepels gedroogde pimentbesjes
1 eetlepel zeezout

Recept

Doe de peperkorrels, piment en zeezout in een vijzel. Vijzel het tot een poeder. Reserveer de helft hiervan. Doe de andere helft samen met alle marinade ingrediënten in een blender en mix tot een mooie gladde marinade. Doe de kip samen met de marinade in een plasticzakje en marineer minimaal 8 uur, maar het liefst 24 uur in de koelkast.

Wanneer de kip gemarineerd is, haal je hem uit de marinade. Veeg het overtollige van de marinade af met keukenpapier. Optioneel: Voor een knapperigere huidje kan je de kip op een bord (dus nadat hij uit de marinade is gehaald) in de koelkast bewaren, de huid droogt dan wat uit, wat resulteert in een knapperigere huid).

Bon, als je de kip in de koelkast hebt gedaan, dep ze dan nogmaals droog. 

Als je net als ik op het moment door het weer of andere omstandigheden niet de kip eenvoudig op de barbeque kan garen volg dan de volgende instructies:

Verwarm de oven op 120 graden, heb je haast? Zet hem dan op 180 graden, tijden volgen nog! Op lagere temperatuur garen betekent sappiger vlees. Low & slow.

Smeer de kip lichtjes in met neutrale olie en met bestrooi ze met je peper, piment, zout mix die je hebt bewaard. Zet een grillpan aan op hoog vuur, wanneer de pan begint te roken bak je de huid mooi krokant in de pan. Duurt maar een paar minuutjes. Wees niet bang als sommige stukken een beetje zwart kleuren, het is niet verbrand. But don’t overdo it. Breng de kip over in een ovenschaal. Zet vervolgens in de oven. Tijden: 80-110 minuten op 120 graden en 30-45 minuten op 180 graden. Afhankelijk van gewicht van de kip en je oven. Zoals vaker het geval, meten is weten. Check de garing van je kip met een vleesthermometer. Minimaal 73 graden. Of als er heldere vloeistof uit de kip komt als je hem in het dikste deel geprikt hebt met een satéstokje oid.

Als de kip klaar is laat je hem nog een paar minuten rusten voor het serveren. Dien het liefst op met de koriander blaadjes en een schijfje limoen. Ik had alleen citroen in huis en dat werkt ook prima!

 

 

 

 

Leave a Reply

